ثواني ليتم تحميل الصور

الخميس، 14 مايو 2009

معنديش بنات للجواز


احم .. احم .. 

الموضوع محرج بس ندخل فيه على طول 

طبعا كل الطكاترة اللي زي حالاتي كده 

الناس بتبص لهم البصة اللي هيه 

آآآآه راجل صيدلي ومسيرة بفتح صيدلية 

أو يشتغل في اي شركة 

ويكنزهم على قلبه قد كده 

وفيه نظرة كمان جمب نظرة الرضا اللي فاتت دي 

نظرة إنك عمو الخبير اللي تعرف كل حاجه 

_ أعوذ بالله _ 

على الأقل عارف كل حاجه في الصيدلة و الطب 

و الأمراض 

فطبيعي إنك لما تتسأل لازم تجاوب 

امممممممم وبعدين في المشكلة دي ؟؟ 

زمان  أول ما دخلت الكلية 

كنت باهرب بحيلة حلوة اوي في الموضوع ده  

اللي هيه إيه ... 

لو واحد جاي يشتكي لك من عنيه .. كنت تقول بالفم المليان 

آآآه أصل العنين هناخدها في  سنة تانيه 

ولو ركبه بتوجعه : معلشي والله أصل هناخد الركب في سنة تالته 

ده على أساس إني في كلية المصمته مش كلية الصيدلة 

عموما كانت بتعدي 

ولكن دلوقتي انا في البكالورويس 

وفاضل ليا 30 يوم وابقى صيدلي 

وفعلا ما خدناش حاجه في الكلية أخرج بيها للناس 

حاجه تكسف والله 

طيب دلوقتي لو حد قالي لو سمحت يا دكتور وداني بتوجعني 


هأقوله إيه  
هأقول : 

آسف يابني .. معنديش بنات للجواز 

يا دكتور أنا جاي طالب استشارة طبية مش طالب إيد بنتك 

والله يابني 
الإتنين مستحيل تاخدهم 

لأن أنا معنديش بنات 

وفي نفس الوقت ما عنديش معلومة أقولها لك 

معنديش حاجه أقولها على الرغم إني كنت بأجيب جيد جدا 

و ذاكرت فارما 

وفيتو

و  ميديسنال

وبارا 

وباثولوجي 

و توكسو 

و بيو 

كان ناقص ندرس نحو و بلاغة 


في النهاية 

دعني أقول ::: 

عماااار يا مصر 


بيلعب في الشارع من الصبح 
 ممكن تنادي لي عليه 

heeeeeee !!!

هناك 5 تعليقات:

  1. السلام عليكم

    طيب في عندك بنات للزواج.؟!

    أخي الكريم..
    لا تيأس ولا تنزعج من هذا الأمر ..
    وكن على يقين ان مانأخذه في جامعاتنا انماهوعلم نظري لا نستفيد منه في حياتنا سوى القليل القليل
    وما تستفيدمنه بالخصوص هو خبرتك بطبيعة العمل وذلك لن يكون سوى ان تقف في المشفى وترى الحالات وتعاينها

    بارك الله فيك اخي ، وحفظك الله من كل سوء

    لا تنسوا اخوانكم في غـزة من دعائكم

    ||..بحـر الدموع..||

    ردحذف
  2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

    مدونة جميلة

    وبجد موضوع التعليم واننا بندرس حاجة وهانشتغل بحاجة تانية دة بقا عادى جدا

    انا كنت مفكرة احنا فى كليتنا كدة بس وعرفت ان كل مصر كدة
    و
    ومن هنا بيجى اهمية اننا نعلم انفسنا ودايما نشوف الجديد وندور عليه احنا مننتظرش ان التعليم ييجى لحد عندنا

    وربنا يكرمك ويوفقنا اجمعين يارب

    ردحذف
  3. اخي بحر الدموع :::

    كلمة واحد قلها لي واحد من ست سنين لسه فاكرها

    كأنها إمبارح و الكلام ده قبل ما ادخل الكلية

    قال لي :: بعد ما تتخرج هات كل حاجه تتعلق بالكلية وكنسلها من دماغك

    للأسف

    ردحذف
  4. don don
    جزاكم الله خيرا على قدومكم مدونتنا المتواضعة

    وتقبلوا مروري في مدونتكم الجميلة

    ردحذف
  5. كلنا كده يا دكترة

    بس بعد التخرج كله بيعرف وكله بيتعلم وخاصة في امتياز عندنا مثلا واكيد الامور هتفرق بعد الممارسة

    اسالني انا
    -وش بيغمز-

    ردحذف

علق لو عايز